Μαθημαγικά ή... Μάθε μαγικά!

Άλλος ένας ωραίος τίτλος για να πετύχει κανείς περισσότερες εγγραφές ή, όντως, υπάρχουν μαγικοί τρόποι για να κάνεις μαθηματικά;

Στον τρίτο κύκλο Μαθημαγικών μπορώ πια να πω ότι, ναι, υπάρχουν μαγικοί τρόποι για να μάθει κανείς μαθηματικά και ότι δεν πρόκειται απλά για άλλον ένα τίτλο που προκαλεί το ενδιαφέρον. Αντίθετα, όμως, με τους μάγους και τους ταχυδακτυλουργούς, σκέφτηκα ότι θα ήταν πολύ χρήσιμο να μοιραστώ μαζί σας, γονείς και εκπαιδευτικούς, διάφορους τρόπους που τα μαθηματικά αποκτούν ενδιαφέρον και εμπνέουν θετική στάση προς αυτά στα παιδιά: 

Χωροταξικά μαθηματικά 

Κάνουμε εικόνα τα μαθηματικά: 
  • Χρησιμοποιούμε τουβλάκια (π.χ. Lego) για να δημιουργήσουμε την ποσότητα, να μάθουμε τα κλάσματα, να κάνουμε διαίρεση, προπαίδεια, να μάθουμε περίμετρο, εμβαδό... κ.ο.κ., δεκάδες, ίσως και εκατοντάδες ιδέες για να ανακαλύψουμε τα μαθηματικά! 
  • Ζωγραφίζουμε το πρόβλημα, σαν κόμικς ή απλά σαν εικόνα. Έτσι έχουμε τη δυνατότητα να εξοικειωθούμε με τους αριθμούς και το ίδιο το πρόβλημα, προσεγγίζοντάς το από διαφορετική περιοχή του εγκεφάλου. 

Νατουραλιστικά μαθηματικά 

Γευόμαστε τα μαθηματικά: 
  • Μαθαίνουμε προπαίδεια, βάζοντας μικρές μπουκίτσες (σοκολατάκια, μπισκοτάκια, λαχανικά ή φρούτα σε κύβους) σε σειρές και στήλες των 4, των 5, των 6 κλπ., ανάλογα την προπαίδεια ποιανού αριθμού θέλουμε να μάθουμε. Έπειτα, εξασκούμαστε στη διαίρεση του αποτελέσματος διά τον αριθμό των παιδιών και τα τρώμε όλα (ή όσα αντέχουμε)! 
  • Δημιουργούμε πρόβλημα με γεύσεις, π.χ. κλάσματα με πίτσα ή σοκολάτα, αφαιρέσεις με μπισκοτάκια, δημιουργία αριθμών με ζύμη

Κιναισθητικά μαθηματικά 

Ανακαλύπτουμε τα μαθηματικά με ταχύτητα και δεξιοτεχνία: 
  • Κάνουμε μικρές κατασκευές μαθηματικών, όπως το ρολόι που κρύβει πίσω από κάθε αριθμό το πώς την λέμε την ώρα ή δίνουμε ζωή στους αριθμούς και στις έννοιες που περιέχουν, όπως το αριθμοανθρωπάκι της εικόνας. 
  • Κινούμαστε στο χώρο για να συγκεντρώσουμε δεδομένα ή για να λύσουμε ένα γρίφο! 

Μουσικά μαθηματικά 

Μαθαίνουμε με μελωδίες: 
  • Για παράδειγμα, μαθαίνουμε κλάσματα γεμίζοντας διάφορα ποτήρια με νερό σε διαφορετικά ύψη (ανάλογα με το κλάσμα) και ακούμε τις διαφορετικές μουσικές που βγάζουν! 
  • Κάνουμε στιχάκια αθροίσματα, προπαίδεια ή μαθηματικούς κανόνες, για να τους θυμόμαστε καλύτερα. 

Γλωσσικά μαθηματικά 

Λέμε ιστορίες: 
  • Χρησιμοποιούμε βιβλία που μας κάνουν να αγαπήσουμε τα μαθηματικά, όπως το υπέροχο "365 Πιγκουΐνοι" (εκδ. Ηλίβατον) ή τα μαθηματικά παραμύθια του Ευγένιου Τριβιζά (π.χ. "Ο Άρης ο Τσαγκάρης" ή τη "Φουφήχτρα") ή το μικρούλι "Ο Άγης ο Μαθημάγος" (εκδ. Ψυχογιός). 
  • Μιλάμε μαθηματικά, χρησιμοποιώντας ιστορίες, ανέκδοτα, μικρούς γρίφους. 

Διαπροσωπικά μαθηματικά 

Παίζουμε επιτραπέζια: 
  • Χρησιμοποιούμε επιτραπέζια που βοηθούν τη λογικομαθηματική μας νοημοσύνη άμεσα, όπως αρκετά της Κάισσα (Πάρε 5!, Κάστορες και Ποντίκια, Χάλι Γκάλι ή Wizard) ή έμμεσα, ενισχύοντας την αφαιρετική μας σκέψη (Άτακτο Φαντασματάκι, Uluru κ.ά.). 
  • Υπάρχουν και επιτραπέζια που βοηθούν τη γεωμετρική σκέψη, όπως οι "Τρελοί Δίσκοι", το "Ubongo" και το "Katamino". 
  • Παίζοντας μαζί με άλλους δίνει κίνητρα για να μην τα παρατήσουμε εύκολα και να δούμε και τα μαθηματικά με άλλο τρόπο, από άλλη οπτική γωνία, πιο διασκεδαστική! 

Ενδοπροσωπικά μαθηματικά 

Αυτομορφωνόμαστε, στο δικό μας ρυθμό, μέσα από εφαρμογές στο iPad: 
  • Δείτε εφαρμογές, όπως "Puzzle Quizzes", "2048 Puzzle", "Flow Free", "Addimals", "Motion Math" ή "Mirror Paint". 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δυσορθογραφία: Συμφωνικά συμπλέγματα

Κάνοντας δουλειές του σπιτιού με παιδιά

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην τάξη