Πρόληψη και αντιμετώπιση της δυσλεξίας και των μαθησιακών δυσκολιών

Την Πέμπτη 04 Απριλίου 2013 είχα τη χαρά να συμμετέχω στην ημερίδα με τίτλο "Πρόληψη και αντιμετώπιση της δυσλεξίας και των μαθησιακών δυσκολιών" η τελευταία από τις ημερίδες που συνέθεσαν τον κύκλο δράσεων της Περιφερειακής Ενότητας Χανίων "Μέσα και έξω από την τάξη: Προβλήματα και συγκρούσεις".

Η ημερίδα αυτή πραγματοποιήθηκε σε συνδιοργάνωση με τους Σχολικούς Συμβούλους Φιλολόγων Ν.Χανίων κ. Ιωάννα Ραμουτσάκη και κ. Παναγιώτη Παρασκευά, καθώς και τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ν.Χανίων.
Προσωπικά θα ήθελα να ευχαριστήσω μέσα από την καρδιά μου την κ.Ραμουτσάκη για την πρόσκληση που μου έκανε και για την πολύ όμορφη συνεργασία που είχαμε!



Οι εντυπώσεις μου από την εξέλιξη της ομιλίας είναι οι καλύτερες, εφόσον μάλιστα ενισχύθηκαν από την ανατροφοδότηση που πήρα από τους συναδέλφους εκπαιδευτικούς μετά το τέλος της ομιλίας. Παρόλο που η ώρα ήταν "δύσκολη", λόγω των καθυστερήσεων που υπήρχαν, αισθάνθηκα ότι, αν είχαμε την ευκαιρία, θα μπορούσαμε να έχουμε ένα πολύ καλό "πάρε-δώσε" ιδεών. Επιφυλάσσομαι, όμως, για μια επόμενη φορά που θα μπορέσουμε να υλοποιήσουμε και το βιωματικό κομμάτι και όχι μόνο το θεωρητικό.

Όπως υποσχέθηκα, στο απολογιστικό αυτό άρθρο - που πάντα συνοδεύει επιμορφωτικές διαλέξεις που κάνω - θα περιέχονται επιπλέον πληροφορίες και ιδέες που προέκυψαν από την ομιλία.

Θεωρητικό μέρος: "Η Ψυχολογία του Παιδιού με Μαθησιακές Δυσκολίες"

Στο θεωρητικό μέρος διακρίναμε την αναπτυξιακή/εξελικτική δυσλεξία από την επίκτητη δυσλεξία, η οποία μπορεί να οφείλεται σε επίκτητη εγκεφαλική βλάβη. Στη συνέχεια, διακρίναμε με τη σειρά τους τις γενικές μαθησιακές δυσκολίες από τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, τις οποίες και αναφέραμε μία προς μία, μαζί με τα χαρακτηριστικά τους. Παράλληλα, είδαμε και κάποιες μελέτες περίπτωσης ως παράδειγμα για καθεμία από τις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.

Ενδεικτικά links που δόθηκαν στις μελέτες περιπτώσεων:



Τα παραπάνω ήταν απαραίτητα, ώστε να μπορέσουμε να κατανοήσουμε ότι η δυσλεξία δεν είναι ασθένεια, αλλά ένας διαφορετικός τρόπος οργάνωσης του εγκεφάλου, επομένως δε μιλάμε για "θεραπεία". Το σημαντικό είναι να κατανοήσουμε πώς σκέφτεται και αισθάνεται το δυσλεξικό παιδί, ώστε να μπορέσουμε να το βοηθήσουμε να διαχειριστεί, αλλά και να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες που έχει για να πετύχει στη ζωή του.

Μια καλή πρόταση για να κατανοήσουμε τη διαφορετική αυτή λειτουργία του εγκεφάλου του παιδιού με δυσλεξία είναι το βιβλίο της Maryanne Wolf με τίτλο "Ο Προυστ Και Το Καλαμάρι" από τις εκδόσεις Πατάκη.

Στη συνέχεια, μιλήσαμε για τα συναισθήματα που βιώνει ένα παιδί με μαθησιακές δυσκολίες, αλλά και για το "πένθος" που περνούν οι γονείς του. Τα συναισθήματα αυτά είναι απαραίτητο να τα γνωρίζει και να τα κατανοεί κάθε εκπαιδευτικός, προκειμένου να μπορέσει να ενσυναισθανθεί τις ανάγκες και να συνεργαστεί με αποτελεσματικότητα με το μαθητή και την οικογένειά του.

Τέλος, αναφέρθηκαν οι υπουργικές αποφάσεις και οι οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας για το πώς εξετάζονται τα φιλολογικά μαθήματα σε μαθητές με αποδεδειγμένη δυσλεξία.

Βιωματικό μέρος: "Αξιοποίηση της Πολλαπλής Νοημοσύνης για την Αντιμετώπιση των Μαθησιακών Δυσκολιών"

Το βιωματικό μέρος είχα στο μυαλό μου να εξελιχθεί πολύ διαφορετικά, θεωρώντας πως θα υπήρχε διαθέσιμος χρόνος. Φυσικά, όμως, κάθε διοργάνωση έχει τους δικούς της περιορισμούς και, στη δική μας περίπτωση, ήμαστε ήδη μία περίπου ώρα εκτός των χρονικών περιθωρίων, επομένως περιοριστήκαμε στο να γνωρίσουμε τη θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης και να δούμε κάποιες ενδεικτικές εφαρμογές της στη διδακτική πράξη. Είμαι σίγουρη ότι γεννήθηκαν αρκετές ιδέες στους συναδέλφους από τα λίγα που προλάβαμε να πούμε.

Γνωρίσαμε τους τύπους Πολλαπλής Νοημοσύνης μέσα από ένα τεστ που έχω δημιουργήσει για τις ανάγκες ενός βιβλίου (που θα κυκλοφορήσει το προσεχές φθινόπωρο). Εν τω μεταξύ, μπορεί κανείς να μάθει περισσότερα από τα παρακάτω links:

Κάπου ενδιάμεσα - όταν μιλήσαμε για τη μουσική νοημοσύνη - είδαμε και αυτό το ενδιαφέρον βίντεο, το οποίο μπορεί να βοηθήσει τους μαθητές γυμνασίου να θυμούνται με μεγαλύτερη ευκολία τις προσωπικές αντωνυμίες των αρχαίων ελληνικών: 


Τέλος, είδαμε λίγο αναλυτικότερα τα στάδια στοχαστικής διαδικασίας στην προσέγγιση ενός λογοτεχνικού κειμένου ή ποιήματος για μαθητές λυκείου. 


Ευχαριστώ μέσα από την καρδιά μου όλους τους συναδέλφους που "θυσίασαν" το μεσημεριανό γεύμα και την ξεκούρασή τους για να μείνουν και να παρακολουθήσουν όσα είχα να πω και εκείνους που θέλησαν να μοιραστούν μαζί μου τον ενθουσιασμό τους στο τέλος.  

Εις το επανιδείν! :)


Άδεια Creative Commons
Το έργο με τίτλο "Πρόληψη και αντιμετώπιση της δυσλεξίας και των μαθησιακών δυσκολιών" από τη δημιουργό Ελένη Γαρυφαλάκη διατίθεται με την άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Μη εισαγόμενο .
Βασισμένο σε έργο στο http://kalosagogos.blogspot.gr/2013/04/blog-post_7.html.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δυσορθογραφία: Συμφωνικά συμπλέγματα

Κάνοντας δουλειές του σπιτιού με παιδιά

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην τάξη