Χρησιμοποιώντας το Twitter στη διδασκαλία

Η δεξιότητα του γραπτού λόγου ως επί το πλείστον εξασκείται στο σχολείο μέσα από τη συγγραφή διαφόρων ειδών κειμένων: εκθέσεων ιδεών, ποιημάτων, διαφημιστικών κειμένων, αφηγήσεων, διηγημάτων, κλπ.

Μάθαμε να εκφραζόμαστε πλούσια, χρησιμοποιώντας πολύπλοκα συντακτικά σχήματα, προσομοιάζοντας το λόγο μας με αυτόν των δοκιμιογράφων και των συγγραφέων του 20ού αιώνα.
Ευτυχώς θα μου πείτε, ευτυχώς λέω κι εγώ.

Δυσκολευόμαστε, όμως, να συμπυκνώσουμε το νόημα των λόγων μας σε λίγες λέξεις, σε λίγες φράσεις, λέγοντας αυτό ακριβώς που θέλουμε να πούμε, χωρίς "σάλτσες".
Αυτή ήταν μια σκέψη που την έκανα όταν πήγαινα στο λύκειο, γι' αυτό και μ' άρεσε να γράφω κείμενα, όπως γράφεις ένα ποίημα, όπου κάθε πρόταση θα μπορούσε να σταθεί και αυτοτελής στην κατανόησή της.



Πολλά χρόνια αργότερα δημιουργήθηκε το Twitter. Ε, λοιπόν, μ' άρεσε πολύ σαν ιδέα! Μέσα σε 140 χαρακτήρες να μπορείς να γράψεις κάτι, να μεταφέρεις μια πληροφορία, μια γνώση, μια είδηση ή, απλά, ένα συναίσθημα. Έξυπνο και πρακτικό!

Πολύ πρόσφατα, είχα μια συνάντηση με έναν πολύ αγαπημένο μου καθηγητή στο πανεπιστήμιο, ο οποίος ασχολείται με την υπολογιστική γλωσσολογία και μου ανέφερε ότι χρησιμοποιούνται τα tweets σε έρευνες και όχι μόνο μπορεί ένας γλωσσολόγος να καταλάβει από ένα τυχαίο tweet το γένος, την ηλικία, μέχρι και το επάγγελμα του δημιουργού, αλλά και να μπορέσει να προλάβει μια ενδεχόμενη αυτοκτονία από συγκεκριμένες λέξεις που χρησιμοποιούνται και εκφράζουν τη θυμική του κατάσταση. Εκπληκτικό! Και φαίνεται να έχουν μέλλον ακόμα τέτοιες εμπνευσμένες έρευνες...

[...Μεσολαβούν κι άλλες σκέψεις, τις οποίες θα παραλείψω, προς το παρόν, για να καταλήξω στο παρακάτω ερώτημα...]
Γιατί ακόμα το Twitter μένει εκτός διδακτικής πράξης;

Το Twitter σαν εργαλείο κοινωνικής δικτύωσης έχει πολλά πλεονεκτήματα που το καθιστούν πολύ χρήσιμο εκπαιδευτικό εργαλείο, ειδικά στις τάξεις του λυκείου:

  • Είναι φιλικό προς το μαθητικό κοινό. 
  • Εξασκεί στην πρακτική χρησιμότητα του λόγου. 
  • Ενισχύει την κριτική ικανότητα μέσα από τη διάκριση αληθινών και ψευδών ειδήσεων. 
  • Είναι εύκολο και απλό στη χρήση. 
  • Εμπλέκει το μαθητή σε ένα συνολικό αποτέλεσμα. 
  • Δημιουργεί προϋποθέσεις συνεργασίας μέσα από τη δυνατότητα διαμοιρασμού υλικού. 
  • Εμπλέκει το μαθητή στο κοινωνικό γίγνεσθαι. 
  • Δημιουργεί νέες διόδους πληροφόρησης και ενημέρωσης. 
  • Ενισχύει την πολιτική και κοινωνική συνείδηση. 
  • Είναι εύκολο να γράψει κάποιος τη γνώμη του, καθώς δεν απαιτεί μακροσκελές κείμενο. 
  • Ενισχύει τη δημοκρατικότητα εντός του συνόλου. 
  • Προσφέρει κίνητρα στο μαθητή να δημιουργήσει μια έκθεση ιδεών (π.χ. μέσω ενός blog), προκειμένου να διαμοιραστεί τις απόψεις του. 
Θα μπορούσε κανείς να βρει πολλά πλεονεκτήματα ακόμα, εδώ έγραψα κάποια που σκέφτηκα μόλις τώρα. Σε αντίστοιχο άρθρο που θα γράψω για τη χρήση του Twitter στη διδασκαλία των ξένων γλωσσών ίσως σκεφτώ ακόμα περισσότερα. Γιατί υπάρχουν και είναι εκμεταλλεύσιμα. 

Ξανασκεφτείτε το, λοιπόν! ;)
Είναι συμβατό ακόμα και με την ταξινομία του Bloom:
Via educatorstechnology.com 

Κι αν σας δυσκολεύει ή αισθάνεστε "ψάρακες", παρακάτω θα βρείτε μια εικόνα και ένα link που ίσως σας βοηθήσουν να το πάρετε απόφαση! 


Via educatorstechnology.com 

Άδεια Creative Commons
Το έργο με τίτλο "Χρησιμοποιώντας το Twitter στη διδασκαλία" από τη δημιουργό Ελένη Γαρυφαλάκη διατίθεται με την άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Μη εισαγόμενο .
Βασισμένο σε έργο στο http://kalosagogos.blogspot.gr/2013/03/twitter.html.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δυσορθογραφία: Συμφωνικά συμπλέγματα

Κάνοντας δουλειές του σπιτιού με παιδιά

BookBox: Advent Calendar Χριστουγεννιάτικων Βιβλίων