Κλικ σε μια άλλη εκπαίδευση! - Πολλαπλή Νοημοσύνη και Εκπαιδευτική Τεχνολογία

Γνώριμα πρόσωπα από προηγούμενα σεμινάρια και καινούριες παρουσίες που συμμετείχαν ιδιαιτέρως ενεργά σ' αυτό το σεμινάριο! Ένα σεμινάριο αρκετά διαφορετικό από τα υπόλοιπα, καθώς "μπήκαμε" σ' έναν κόσμο διαφορετικό από αυτόν που έχουμε συνηθίσει ως εκπαιδευτικοί, αυτόν της εκπαιδευτικής τεχνολογίας!


Για μένα ήταν από τα πιο ενδιαφέροντα θέματα που έχω παρουσιάσει, αφού συνδυάστηκαν οι εκπαιδευτικές τεχνολογικές προτάσεις τόσο αρμονικά με τους τύπους Πολλαπλής Νοημοσύνης, ώστε ένας εκπαιδευτικός να μπορεί να πραγματοποιήσει στην πράξη εξατομικευμένη διδασκαλία σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα των μαθητών. Αυτό που έλειπε, μονάχα, από το σεμινάριο είναι η πρακτική εφαρμογή των προτάσεων αυτών σε ένα ημερήσιο διδακτικό πρόγραμμα, στα ξεχωριστά μαθήματα που διδάσκονται. Επιφυλάσσομαι, όμως, για την επόμενη σεζόν! Ήδη έχω ξεκινήσει να το οργανώνω! :)

Όπως κάθε φορά, μετά από κάθε σεμινάριο, έτσι και σήμερα το άρθρο είναι αφιερωμένο στον απολογισμό του χθεσινού σεμιναρίου. Για μένα είναι ένας καλός τρόπος για να διαδράσω με τους συμμετέχοντες, αλλά και να αποδώσω σε πολύ περιληπτικές γραμμές τι είπαμε και κάναμε, έτσι ώστε να το μοιραστώ και με άλλους συναδέλφους που ίσως τους ενδιαφέρει.

Αρχικά μιλήσαμε για το Netiquette και συζητήσαμε λιγάκι για την υποχρέωσή μας να εκπαιδεύσουμε  τους μαθητές σχετικά με τους κανόνες συμπεριφοράς στο Διαδίκτυο.

Άρθρα σχετικά με το Netiquette και την ασφάλεια στο Διαδίκτυο, μπορείτε να βρείτε εδώ:

Έπειτα, είδαμε για κάθε τύπο νοημοσύνης εκπαιδευτικές εφαρμογές online και ιστότοπους που προσφέρουν δωρεάν εργαλεία που μπορούν να αξιοποιηθούν στην εκπαίδευση και να ενισχύσουν τα ταλέντα και τις ικανότητες των παιδιών. 

Στο άρθρο αυτό δε θα προσφέρω δικτυογραφία, καθώς αυτή δόθηκε στο σεμινάριο, αλλά θα δημοσιευθεί και σε έντυπο προσεχώς. Θα παραθέσω, όμως, κάποια παραδείγματα εκπαιδευτικών εφαρμογών που έχω διαθέσιμα για να υπάρχουν ιδέες: 

Γλωσσική Νοημοσύνη 

Μέσω ενός blog μπορούν να δημοσιεύονται ομαδικά ή ατομικά projects μαθητών και να διαχέονται ως πρακτική εφαρμογή γνώσεων και έρευνας προς τον κόσμο. 
Στο blog italiano.gr μπορείτε να δείτε ένα παράδειγμα δημοσίευσης εργασιών, όπως και στο blog espanol.gr


Λογικομαθηματική Νοημοσύνη 

Ένας πολύ καλός τρόπος να εξοικειωθούν με ποσοστά και έννοιες της στατιστικής οι μαθητές μας, είναι το Google Analytics. Μέσα από αυτή την εφαρμογή της Google, οι μαθητές μπορούν να κάνουν ανάλυση των στατιστικών επισκεψιμότητας που έχει ένας ιστότοπος που έχουν δημιουργήσει και να σχεδιάζουν, βάσει της αξιολόγησής τους, τη στρατηγική δράσης τους, για να πετύχουν καλύτερα αποτελέσματα. 



Μουσική Νοημοσύνη 


To 8tracks.com δίνει τη δυνατότητα σε κάποιον να φτιάξει playlists με ψηφιοποιημένα αρχεία ήχου, όπως κάνει ένας DJ. Εκπαιδευτικά, μια τέτοια δυνατότητα θα μπορούσε να αξιοποιηθεί σε σχολική εκδήλωση, όπου οι μαθητές θα μπορούσαν να φτιάξουν μια λίστα με μουσικά κομμάτια που θα "επενδύσουν" μια παράσταση ή μια εκδήλωση. Ακόμα, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να δημιουργήσουν οι μαθητές μουσικά αφιερώματα σε κάποιον καλλιτέχνη ή ο ίδιος ο καθηγητής, μέσα από μια playlist, θα μπορούσε να δώσει μουσικά ερεθίσματα για να προσεγγιστεί ένα νέο γνωστικό αντικείμενο. Κάνοντας κλικ στο παρακάτω link θα δείτε ενδεικτικές playlists που έχουν δημιουργηθεί σε προσωπικό λογαριασμό: 


Κιναισθητική Νοημοσύνη 

Είναι πολύ δύσκολο να μιλήσουμε για εκπαιδευτική τεχνολογία συνδυασμένη με την κιναισθητική νοημοσύνη, σωστά; Κι όμως, μπορούμε να συνειδητοποιήσουμε την κιναισθητική ικανότητά μας μέσα από τη λειτουργία του σώματός μας, μια δυνατότητα που μας προσφέρει (και σε τρισδιάστατη μορφή!) το Visible Body, όπως φαίνεται και στην εικόνα παρακάτω: 


Νατουραλιστική Νοημοσύνη 


Ειδικά σ' αυτό το είδος νοημοσύνης, οι online εφαρμογές έμοιαζαν ατελείωτες, καθώς δεν αφορούσαν μόνο σε περιβαλλοντικά παιχνίδια, αλλά και σε διαστημικά ταξίδια, στη μετεωρολογία, στους σεισμούς και σε ψηφιακές ξεναγήσεις στον κόσμο! Εδώ θα παραθέσω μια εικόνα από το παρατηρητήριο σεισμών στον ελλαδικό χώρο, μια εφαρμογή που βρήκαν ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα μικροί μου μαθητές της Α' Δημοτικού (υπάρχει και για τον κόσμο): 


Χωροταξική Νοημοσύνη 


Ένας από τους καλύτερους τρόπους να εξασκήσει ένας μαθητής τη χωροταξική του νοημοσύνη, είναι να "δουλέψει" με χάρτες. Φυσικά, χρειάζονται και κίνητρα! Τι καλύτερο απ' το να βρούμε σε ένα χάρτη το σπίτι μας και σημαντικά σημεία που βρίσκονται κοντά, να δούμε αποστάσεις και το σπίτι μας σε σχέση με το σχολείο ή το κέντρο της πόλης; Το Google Maps δίνει και τα κίνητρα και τα εργαλεία, ειδικά αν το συνδυάσουμε με το googleearth.gr για τρισδιάστατη απεικόνιση: 


Διαπροσωπική Νοημοσύνη 


Οι εφαρμογές wiki είναι μια πολύ καλή περίπτωση για τα ομαδικά projects και την ομαδοσυνεργατική διδασκαλία. Μια εναλλακτική πρόταση είναι και οι ομάδες στο Facebook, αφιερωμένες σε συγκεκριμένα θέματα. Μέσα από τέτοιες ομάδες, οι μαθητές παρακινούνται να δημιουργούν διαρκώς υλικό για να συντηρούν τις ομάδες κι έτσι προωθείται κι η ανάπτυξη δεξιοτήτων έρευνας. 
Οι παρακάτω ομάδες είναι δημιουργίες μαθητών γυμνασίου και λυκείου: 


Ενδοπροσωπική Νοημοσύνη 


Τα προσωπικά blogs είναι μια καλή ευκαιρία να αναπτύξει ο μαθητής τις σκέψεις και τις απόψεις του και να τις μοιραστεί με άλλους. Το παρακάτω blog είναι μιας εξαιρετικής μου μαθήτριας, της οποίας οι σκέψεις και τα συναισθήματα πάντοτε μου προκαλούσαν έκπληξη και θαυμασμό: 



Συνολικά οι online εφαρμογές και ιστότοποι που είδαμε ξεπέρασαν τις εκατό (100)! 
Από την αρχή μέχρι το τέλος και πάντα, βέβαια, θα επιμένω ότι η εκπαιδευτική τεχνολογία μόνη της δεν αποφέρει αποτελέσματα θετικά και παραγωγικά. Μόνο με συνδυασμό με τη συναισθηματική αγωγή και έναν εκπαιδευτικό με ανθρωπιστική προσέγγιση μπορεί να κάνει πραγματικά θαύματα! 
Σε ένα παλιότερο άρθρο, υπάρχουν σχετικές σκέψεις, οπότε θα κλείσω με αυτό: 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δυσορθογραφία: Συμφωνικά συμπλέγματα

Κάνοντας δουλειές του σπιτιού με παιδιά

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην τάξη