Νιώσε, άκουσε, αφουγκράσου... - Πολλαπλή Νοημοσύνη και Συναισθηματική Αγωγή

Μπορεί ένα επιμορφωτικό σεμινάριο να προκαλέσει συναισθήματα κι όχι μόνο ιδέες, σκέψεις και συνειρμούς; Μπορεί να αγγίξει το συναίσθημα, μπορεί να δημιουργήσει ομάδα; 

Πολύ θα ήθελα να ακούσω σχόλια απ' όσους συμμετείχαν, διότι εγώ, προσωπικά, αισθάνθηκα πάρα πολλά πράγματα σ' αυτό το σεμινάριο! Αισθάνθηκα χαρά, πρώτα απ' όλα, διότι η ομάδα του σεμιναρίου ήταν γεμάτη από άτομα με καλή διάθεση, χαμογελαστά, γεμάτα από δημιουργικότητα και περιέργεια. Αισθάνθηκα συγκίνηση, ενθουσιασμό και έκπληξη, ακούγοντας σχόλια και βλέποντας αντιδράσεις. Αισθάνομαι ακόμα ανυπομονησία μέχρι το επόμενο σεμινάριο! 



Ας συνδυάσουμε τώρα το συναίσθημα με λίγα πρακτικά δεδομένα... Τι ακριβώς έγινε χθες; 
Αρχικά, μιλήσαμε για το χαρακτήρα και τα είδη των διαφορετικών προγραμμάτων Συναισθηματικής Αγωγής, όπως αυτά υλοποιούνται από τα σχολεία, ανάλογα με τους σκοπούς και τις ομάδες μαθητών στις οποίες απευθύνονται. Μέσα από ένα τεστ Πολλαπλής Νοημοσύνης είδαμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε εμείς και δημιουργήθηκε η απλή, αλλά χρήσιμη σκέψη απ' την οποία ξεκινήσαμε: "Αφού σκεφτόμαστε διαφορετικά, μήπως αισθανόμαστε και διαφορετικά;". 

Μελετήσαμε μαζί πάρα πολλές ενδεικτικές δραστηριότητες Συναισθηματικής Αγωγής (περίπου 22), τόσο για την προσχολική ηλικία, όσο και για τη σχολική ηλικία, αλλά όχι μόνο αυτό, αρκετές τις υλοποιήσαμε κιόλας! Είχαν πλάκα κάποιες! :) 

Πηγή φωτογραφίας: Brandi Moline (Pinterest) 
Όπως υποσχέθηκα, στο απολογιστικό αυτό άρθρο θα αναδημοσιεύσω κάποια πράγματα που είπα και στο σεμινάριο και τα οποία μπορούν να φανούν χρήσιμα στους συναδέλφους και, στο τέλος, υπάρχει η Αλφαβήτα των Συναισθημάτων που φτιάξαμε μαζί! 

Το ποίημα με τίτλο "Δια-λυση", μπορείτε να το βρείτε εδώ:
Στο Paidiatros Forum (κλικ εδώ)
Στο Facebook με σχετική εικόνα (κλικ εδώ

Το παρακάτω ποίημα, αγνώστου ποιητή (συναντάται στο βιβλίο του Burns (1986) "The Self-concept: Theory, measuremente, development and behavior, εκδόσεις Longman), περιγράφει με ιδανικό τρόπο τις βασικές αρχές που προσδιορίζουν τον τρόπο με τον οποίο ο καθένας από εμάς καταλήγει να αντιμετωπίζει τον εαυτό του. Ενδείκνυται να τοιχοκολληθεί σε τάξη: 
Αν ένα παιδί αντιμετωπίζεται με επικρίσεις 
μαθαίνει να καταδικάζει. 
Αν ένα παιδί αντιμετωπίζεται με εχθρότητα 
μαθαίνει να επιτίθεται. 
Αν ένα παιδί γελοιοποιείται 
μαθαίνει να είναι ντροπαλό. 
Αν ένα παιδί ζει με την ντροπή 
μαθαίνει να αισθάνεται ένοχο. 
Αν ένα παιδί αντιμετωπίζεται με ανεκτικότητα 
μαθαίνει να είναι υπομονετικό. 
Αν ένα παιδί ενθαρρύνεται 
μαθαίνει να έχει αυτοπεποίθηση. 
Αν ένα παιδί επαινείται 
μαθαίνει να αξιολογεί θετικά τους άλλους. 
Αν ένα παιδί αντιμετωπίζεται με ευθύτητα 
μαθαίνει να είναι δίκαιο. 
Αν ένα παιδί νιώθει ασφάλεια 
μαθαίνει να πιστεύει στους άλλους. 
Αν ένα παιδί είναι αποδεκτό 
μαθαίνει να αγαπά τον εαυτό του. 
Ο Good (σε κείμενό του με τίτλο "Classroom Expectations. Teacher-Pupil Interactions", όπως δημοσιεύθηκε το 1980 στο βιβλίο "The Social Psychology of School Learning") περιγράφει συγκεκριμένες συμπεριφορές των εκπαιδευτικών προς τους "κακούς" μαθητές, οι οποίες εκδηλώνονται ασυνείδητα πολλές φορές, αλλά το αντίκτυπό τους είναι ισχυρό: 
  • Ο εκπαιδευτικός βάζει τους "κακούς" μαθητές στα πίσω θρανία, συνήθως κοντά σε άλλους ίδιων δυνατοτήτων. 
  • Έχει μειωμένη οπτική επαφή μαζί τους. 
  • Τους απευθύνει λιγότερες ερωτήσεις. 
  • Περιμένει μικρότερο χρονικό διάστημα για την απάντηση του "κακού" μαθητή, όταν αυτός δεν είναι βέβαιος για την απάντηση. 
  • Όταν ο "κακός" μαθητής δε γνωρίζει την απάντηση, ο εκπαιδευτικός συνήθως δεν τον βοηθά. 
  • Τον επικρίνει συχνότερα όταν αποτυγχάνει. 
  • Τον επαινεί λιγότερο όταν απαντά σωστά. 
  • Απαιτεί λιγότερη δουλειά. 
Υποσχέθηκα, επίσης, να αναφερθώ σ' αυτό το άρθρο στα Key Skills (έτσι ονομάζονται στο αναλυτικό πρόγραμμα κάποια από τα Soft Skills που καλλιεργούνται στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση). Μπορείτε να δείτε περισσότερα, κάνοντας κλικ στο παρακάτω άρθρο: 



Τέλος, δημοσιεύω εδώ την Αλφαβήτα των Συναισθημάτων που φτιάξαμε παρέα: 

Α 
Αγάπη - Ασφάλεια - Άγχος - Απογοήτευση - Αισιοδοξία - Απαισιοδοξία - Ανακούφιση - Ανησυχία - Ανυπομονησία - Αποδοχή - Απελπισία - Αδυναμία - Ανοησία - Αηδία - Αμηχανία - Απομόνωση 

Β 
Βαρεμάρα - Βεβαιότητα 

Γ 
Γαλήνη - Γενναιότητα - Γελοιότητα 

Δ 
Δημιουργικότητα - Δυστυχία - Διαφορετικότητα - Δύναμη - Δραστηριοποίηση 

Ε 
Ευχαρίστηση - Έκπληξη - Ευτυχία - Ενθουσιασμός - Ευθύνη - Εγωισμός - Εκνευρισμός - Ευγνωμοσύνη - Ελευθερία - Ενόχληση - Εντυπωσιασμός - Εξάντληση - Έρωτας - Ενοχή 

Ζ
Ζήλια 

Η 
Ηρεμία - Ήττα 

Θ 
Θαλπωρή - Θάρρος - Θέρμη - Θυμός - Θλίψη - Θαυμασμός 

Ι 
Ικανοποίηση - Ιδιαιτερότητα - Ικανότητα 

Κ 
Κέφι - Καλοσύνη - Κακία - Κούραση - Καταπίεση 

Λ 
Λύπη - Λύτρωση 

Μ 
Μανία - Μίσος - Μπέρδεμα - Μοναξιά 

Ν 
Νευρικότητα - Ντροπή - Νίκη - Νεύρα 

Ξ 
Ξάφνιασμα - Ξεγνοιασιά - Ξεκούραση 

Ο 
Οργή - Ομορφιά - Ομόνοια 

Π 
Παραμέληση - Περηφάνια - Πίεση - Πληγωμένος - Προστασία - Πείσμα - Περιέργεια - Πόνος - Πικρία 

Ρ 
"Ριγμένος" - Ρημαγμένος 

Σ 
Συντριβή - Συμπόνια - Σύμπνοια - Συμπάθεια - Συγκίνηση - Στενοχώρια - Σκεπτικός 

Τ 
Τρόμος - Τρυφερότητα - Τύψεις - Ταλαιπωρία 

Υ 
Υπερένταση - Υπομονή - Υστερία 

Φ
Φόβος - Φιλικότητα 

Χ 
Χαρά - Χαλαρότητα 

Ψ 
Ψυχρότητα 

Ω 
Ωραία 

Για όποιον ενδιαφέρεται να δει σχετικά links, παραθέτω εδώ μερικά: 
Ευχαριστώ πολύ όσους συμμετείχαν στο σεμινάριο και εύχομαι να ξανασυναντηθούμε στο επόμενο σεμινάριο, όπου θα συζητήσουμε ιδέες και χρήσεις εκπαιδευτικής τεχνολογίας συνδυασμένες με τη Θεωρία της Πολλαπλής Νοημοσύνης! Καλή αντάμωση! :) 

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δυσορθογραφία: Συμφωνικά συμπλέγματα

Κάνοντας δουλειές του σπιτιού με παιδιά

BookBox: Advent Calendar Χριστουγεννιάτικων Βιβλίων