Θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης: Σωματική - κιναισθητική νοημοσύνη


Ο Howard Gardner είναι αναπτυξιακός ψυχολόγος, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, γνωστός παγκοσμίως για τη θεωρία του περί Πολλαπλής Νοημοσύνης.

Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή, υπάρχουν οκτώ διαφορετικά και ανεξάρτητα είδη νοημοσύνης. Η νοημοσύνη, δηλαδή, δεν είναι μια μοναδική και ενιαία οντότητα, αλλά αποτελείται από ξεχωριστές και ανεξάρτητες μονάδες.

Συγκεκριμένα, η σωματική - κιναισθητική νοημοσύνη αφορά στην ικανότητά μας να να χρησιμοποιούμε ολόκληρο το σώμα, ώστε να εκφράζουμε με επιδεξιότητα ιδέες και συναισθήματα (όπως, π.χ., ένας χορευτής ή ένας ηθοποιός), να κινούμαστε πέρα απ' τα φυσικά όρια (όπως, π.χ., ένας αθλητής), καθώς και η ευκολία να χρησιμοποιούμε τα χέρια μας για να δημιουργούμε ή να μετασχηματίζουμε αντικείμενα (όπως, π.χ., ο τεχνίτης, ο γλύπτης, ο μηχανικός κλπ.).

Αυτός ο τύπος νοημοσύνης συνδέεται με τη σωματική κίνηση και τη γνώση του σώματος, συμπεριλαμβανομένου και του μέρους του εγκεφάλου που ελέγχει τη σωματική κίνηση.

Σχετική βιβλιογραφία:
- Gardner, H. (1983): Frames Of Mind: The Theory Of Multiple Intelligences, Basic Books, New York
- Gardner, H. (1995, 2006): Πώς Το Παιδί Αντιλαμβάνεται Τον Κόσμο, Ατραπός, Αθήνα
- Μόττη-Στεφανίδη, Φρόσω (1999): Αξιολόγηση Της Νοημοσύνης Παιδιών Σχολικής Ηλικίας Και Εφήβων, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα
- Schiller, P. & Phipps, P. (2002, 2003): Δραστηριότητες Για Την Υποστήριξη Των Πολλαπλών Τύπων Νοημοσύνης Στο Νηπιαγωγείο, Σαββάλας, Αθήνα

Οι παρακάτω δραστηριότητες που προτείνονται, είναι προϊόν πνευματικής ιδιοκτησίας. Για οποιαδήποτε αναδημοσίευση, είναι απαραίτητη η επικοινωνία μαζί μου (kalosagogos@gmail.com).

Μουσικοπερπατήματα

Πρόκειται για πολύ διασκεδαστική δραστηριότητα που δε θέλει καθόλου υλικά, παρά μόνο μουσική και φαντασία! Ενδείκνυνται κομμάτια κλασικής μουσικής ή από ταινίες Disney, διότι εναλλάσσουν αργούς με γρήγορους ρυθμούς.

Μαζί με τα παιδιά κινούμαστε σύμφωνα με τη μουσική, αλλά όχι με συνηθισμένο τρόπο...
- Όταν η μουσική είναι ήρεμη, κάνουμε μεγάλες δρασκελιές σύμφωνα με το ρυθμό ή μεγάλα πηδηματάκια. Μπορούμε να μιμηθούμε ένα καγκουρό ή μια μεγάλη αρκούδα! Μπορούμε ακόμα να κάνουμε ότι περπατάμε σιγά-σιγά για να ξεφύγουμε από ένα γίγαντα που κοιμάται και δε θέλουμε να τον ξυπνήσουμε!
- Όταν η μουσική είναι γρήγορη, κάνουμε μικρά και γρήγορα πηδηματάκια ή περπατάμε γρήγορα στις μύτες των ποδιών, όπως τα κινούμενα σχέδια!

Η μουσική και η κίνηση μας βοηθούν να εκφράσουμε χωρίς λόγια αυτό που σκεφτόμαστε, επομένως, πέρα από τις παραπάνω ενδεικτικές προτάσεις, αξίζει τον κόπο να δοκιμάσετε με τα παιδιά να εκφράσετε με την ανάλογη μουσική συναισθήματα ή εικόνες του μυαλού!

Μουσικοχορευτική παντομίμα

Ένα πολύ διασκεδαστικό παιχνίδι για οικογενειακές γιορτές! Χωριστείτε σε δύο ομάδες και χρησιμοποιήστε γνωστά τραγούδια για να τα μαντέψει η αντίπαλη ομάδα.

Αν είστε οργανωτικοί τύποι, μπορείτε να εκτυπώσετε στίχους τραγουδιών που θα βρείτε από το Διαδίκτυο. Κάθε φορά που είναι η σειρά μιας ομάδας, επιλέγει στην τύχη κάποιο τραγούδι και πρέπει, χωρίς λόγια και μουσική, να μιμηθεί τους στίχους του τραγουδιού που διαβάζει. Η ομάδα του θα πρέπει να βρει για ποιο τραγούδι πρόκειται και η άλλη ομάδα... απλά απολαμβάνει το θέαμα!

Αν συμμετέχουν μικρά παιδιά, πείτε τους να μιμηθούν κάποιο από τα αγαπημένα τους παιδικά τραγούδια και εσείς τραβήξτε τα με τη βιντεοκάμερα!

Μικρές σαρανταποδαρούσες

Ένα καλσόν που έχει χάσει πόντους και το φελιζόλ από μια παλιά συσκευασία, μπορούν να φτιάξουν δύο υπέροχες "σαρανταποδαρούσες"!

Γεμίστε το καλσόν με θρυμματισμένο φελιζόλ ή με τσαλακωμένη εφημερίδα (εδώ προσοχή για να μη σκιστεί εντελώς το καλσόν). Το φελιζόλ ή η εφημερίδα βοηθούν ώστε η "σαρανταποδαρούσα" να κινείται με ευκολία και να αλλάζει σχήμα.

Όταν η "σαρανταποδαρούσα" είναι έτοιμη, έχει γεμίσει δηλαδή το καλσόν, δέστε την άκρη και κολλήστε στη στρογγυλεμένη άκρη αυτοκόλλητα μάτια, δύο κεραίες (με καθαριστικά πίπας) και ένα στόμα από χαρτόνι ή τσόχα. Για ποδαράκια μπήξτε οδοντογλυφίδες πάνω στις οποίες έχετε καρφώσει κάστανα ή έχετε κολλήσει παπουτσάκια σχεδιασμένα σε χαρτόνι.

Μην ξεχάσετε να δώσετε όνομα στη "σαρανταποδαρούσα"!


Άδεια Creative Commons
Το έργο με τίτλο "Θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης: Σωματική - κιναισθητική νοημοσύνη" από τη δημιουργό Ελένη Γαρυφαλάκη διατίθεται με την άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Μη εισαγόμενο .
Βασισμένο σε έργο στο kalosagogos.blogspot.com.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δυσορθογραφία: Συμφωνικά συμπλέγματα

Κάνοντας δουλειές του σπιτιού με παιδιά

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην τάξη