Θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης: Μουσική νοημοσύνη


Ο Howard Gardner είναι αναπτυξιακός ψυχολόγος, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, γνωστός παγκοσμίως για τη θεωρία του περί Πολλαπλής Νοημοσύνης.

Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή, υπάρχουν οκτώ διαφορετικά και ανεξάρτητα είδη νοημοσύνης. Η νοημοσύνη, δηλαδή, δεν είναι μια μοναδική και ενιαία οντότητα, αλλά αποτελείται από ξεχωριστές και ανεξάρτητες μονάδες.

Συγκεκριμένα, η μουσική νοημοσύνη αφορά στην ικανότητά μας να αντιλαμβανόμαστε και να αναπαράγουμε (όπως π.χ. ένας μουσικός), να διαχωρίζουμε (όπως π.χ. ένας κριτικός μουσικής), να μετασχηματίζουμε (όπως π.χ. ένας συνθέτης) και να εκφράζουμε (όπως π.χ. ένας τραγουδιστής) μουσικές φόρμες.

Αυτός που μαθαίνει με τη μουσική έχει επίσης την ικανότητα να "πιάνει" ήχους και να θυμάται μελωδίες.

Αυτός ο τύπος νοημοσύνης βασίζεται στην αναγνώριση των τονικών μοτίβων, συμπεριλαμβανομένων των διαφορετικών ήχων του περιβάλλοντος, καθώς και στην ευαισθησία στο ρυθμό και το μέτρο.

Σχετική βιβλιογραφία:
- Gardner, H. (1983): Frames Of Mind: The Theory Of Multiple Intelligences, Basic Books, New York
- Gardner, H. (1995, 2006): Πώς Το Παιδί Αντιλαμβάνεται Τον Κόσμο, Ατραπός, Αθήνα
- Μόττη-Στεφανίδη, Φρόσω (1999): Αξιολόγηση Της Νοημοσύνης Παιδιών Σχολικής Ηλικίας Και Εφήβων, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα
- Schiller, P. & Phipps, P. (2002, 2003): Δραστηριότητες Για Την Υποστήριξη Των Πολλαπλών Τύπων Νοημοσύνης Στο Νηπιαγωγείο, Σαββάλας, Αθήνα

Οι παρακάτω δραστηριότητες που προτείνονται, είναι προϊόν πνευματικής ιδιοκτησίας. Για οποιαδήποτε αναδημοσίευση, είναι απαραίτητη η επικοινωνία μαζί μου (kalosagogos@gmail.com).

Τραγουδάμε παιδικά τραγούδια αλλάζοντας τους στίχους!

Φτιάχνοντας μια διδακτική ή οικογενειακή ρουτίνα με το "τραγούδι μας", δημιουργούνται δεσμοί ανάμεσα στην ομάδα και πετυχαίνουμε να παροτρύνουμε τα παιδιά να ακολουθήσουν την επόμενη δραστηριότητα.

Ίσως να έχετε παρατηρήσει ότι κάθε φορά που ξεκινάτε μια διαδικασία με ένα αγαπημένο παιδικό τραγούδι, πετυχαίνετε τη συμμετοχή του παιδιού και τη συναισθηματική του, αλλά και τη νοητική του, εγρήγορση.

Πιθανόν να έχετε ήδη κάποια αγαπημένα παιδικά τραγούδια που να τα τραγουδάτε συχνά και να αρέσουν στα παιδάκια σας ή στους μικρούς μαθητές σας. Δοκιμάστε, λοιπόν, να "πειράξετε" λίγο τους στίχους, βάζοντας προσωπικά στοιχεία που αφορούν εσάς τους ίδιους και μικρές λεπτομέρειες που χαρακτηρίζουν τη σχέση σας.

Για παράδειγμα, αντί να πείτε "Αχ κουνελάκι, κουνελάκι, ξύλο που θα το φας", μπορείτε να πείτε "Αχ, Μανολάκη, Μανολάκη, τι γεμιστά που θα φας" (...με ντοματούλα και κρεμμυδάκι, φάε όταν θα πεινάς!).

Μουσικοί ήχοι

Μιλήστε για τα συναισθήματα συνδυάζοντας μουσική και κίνηση!

Βρείτε ήχους από τη φύση (π.χ. από καταιγίδα, από βροχή, από ήχους πόλης, από πουλάκια κλπ.) και εκφράσετε αυτό που σας κάνουν να νιώσετε, φτιάχνοντας μια "βουβή" ιστορία. Δώστε έμφαση στην κίνηση του σώματος, αλλά και στις εκφράσεις του προσώπου για να αποτυπώσετε με τον πιο χαρακτηριστικό τρόπο την ιστορία, αλλά και τα συναισθήματα.
Μια άλλη όμορφη δραστηριότητα με μουσικούς ήχους είναι να να διαβάσετε μια αγαπημένη ιστορία, προσθέτοντας τους κατάλληλους ήχους στο κατάλληλο σημείο της ιστορίας.

Ήχοι με το σώμα μας

Το σώμα μας μπορεί να παράξει αμέτρητους ήχους! Είναι μια όμορφη δραστηριότητα για να πειραματιστούμε με τα μέλη του σώματος και να τα γνωρίσουμε με τρόπο διασκεδαστικό!

Μπορούμε να μάθουμε να σφυρίζουμε με το στόμα, μπορούμε να κάνουμε ποδοβολητά αλόγων χτυπώντας με τις παλάμες στο στέρνο, μπορούμε να μιμηθούμε τις ψιχάλες που γίνονται βροχή χτυπώντας ένα δάχτυλο και σταδιακά όλα τα δάχτυλα και, τέλος, τις παλάμες μεταξύ τους ή ακόμα να ακούσουμε διαφορετικές νότες από ένα μουσικό όργανο και να τις μιμηθούμε με τη φωνή μας!


Άδεια Creative Commons
Το έργο με τίτλο "Θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης: Μουσική νοημοσύνη" από τη δημιουργό Ελένη Γαρυφαλάκη διατίθεται με την άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Μη εισαγόμενο .
Βασισμένο σε έργο στο kalosagogos.blogspot.com.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δυσορθογραφία: Συμφωνικά συμπλέγματα

Κάνοντας δουλειές του σπιτιού με παιδιά

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην τάξη