Θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης: Γλωσσική Νοημοσύνη

Ο Howard Gardner είναι αναπτυξιακός ψυχολόγος, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, γνωστός παγκοσμίως για τη θεωρία του περί Πολλαπλής Νοημοσύνης.

Σύμφωνα με τη θεωρία αυτή, υπάρχουν οκτώ διαφορετικά και ανεξάρτητα είδη νοημοσύνης. Η νοημοσύνη, δηλαδή, δεν είναι μια μοναδική και ενιαία οντότητα, αλλά αποτελείται από ξεχωριστές και ανεξάρτητες μονάδες.

Συγκεκριμένα, η γλωσσική νοημοσύνη αφορά στην ικανότητά μας να χρησιμοποιούμε αποτελεσματικά τις λέξεις, είτε προφορικά (όπως, π.χ. ένας αφηγητής παραμυθιών, ένας ρήτορας ή ένας πολιτικός) είτε γραπτά (όπως, π.χ. ένας συγγραφέας, ένας ποιητής ή ένας δημοσιογράφος). Στην εποχή μας, το μεγαλύτερο μέρος της διδασκαλίας είναι συνδεδεμένο με την προσδοκία ότι τα παιδιά απορροφούν τις πληροφορίες ακούγοντας, διαβάζοντας, μιλώντας και γράφοντας.

Σχετική βιβλιογραφία:
- Gardner, H. (1983): Frames Of Mind: The Theory Of Multiple Intelligences, Basic Books, New York
- Gardner, H. (1995, 2006): Πώς Το Παιδί Αντιλαμβάνεται Τον Κόσμο, Ατραπός, Αθήνα 
- Μόττη-Στεφανίδη, Φρόσω (1999): Αξιολόγηση Της Νοημοσύνης Παιδιών Σχολικής Ηλικίας Και Εφήβων, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα
- Schiller, P. & Phipps, P. (2002, 2003): Δραστηριότητες Για Την Υποστήριξη Των Πολλαπλών Τύπων Νοημοσύνης Στο Νηπιαγωγείο, Σαββάλας, Αθήνα

Οι παρακάτω δραστηριότητες που προτείνονται, είναι προϊόν πνευματικής ιδιοκτησίας. Για οποιαδήποτε αναδημοσίευση, είναι απαραίτητη η επικοινωνία μαζί μου (kalosagogos@gmail.com).

Θεατρική αναπαράσταση ιστορίας με δαχτυλόκουκλες 

Μια πολύ διασκεδαστική δραστηριότητα γλωσσικής νοημοσύνης, που συνδυάζει τη φιλαναγνωσία με την κίνηση και τη διαπροσωπική νοημοσύνη, είναι η θεατρική αναπαράσταση της ιστορίας με δαχτυλόκουκλες.

Αγοράστε δαχτυλόκουκλες με ήρωες ζώα, επαγγέλματα ή μορφές παραμυθιών και απλώστε τις στο χαλάκι που έχετε καθίσει για να διαβάσετε μια όμορφη ιστορία.

Ενώ εσείς αφηγείστε την ιστορία, προτρέψτε το παιδί να σκεφτεί τους πιθανούς διαλόγους ανάμεσα στα πρόσωπα και αναπαραστήστε τους με τις δαχτυλόκουκλες.

Να θυμάστε ότι μπορείτε να αλλάξετε λιγάκι την ιστορία αν χρειαστεί ή να προσθέσετε λεπτομέρειες που δεν υπήρχαν, αλλά το παιδί τις φαντάστηκε και θέλησε να τις χρησιμοποιήσει στην ιστορία (π.χ. μια γιορτή, μια πρόταση γάμου ή μια μονομαχία).

Δραστηριότητες βιβλιοδεσίας

Μια δραστηριότητα που θα τα βοηθήσει να εξελίξουν τον προφορικό τους λόγο, αλλά και να δουν τα βιβλία με άλλο μάτι, είναι να τα δημιουργήσουν!

- Φτιάξτε έναν αιγυπτιακό πάπυρο, στον οποίο θα μπορεί να γράψει έναν αιγυπτιακό μύθο ή ένα γράμμα στα... αιγυπτιακά!
- Συρράψτε ένα σύνολο από λευκά χαρτιά με χρωματιστή κορδέλα και μέσα γράψτε και εικονογραφήστε ένα δικό σας παραμύθι!
- Αγοράστε μια μικρή και φτηνή μηχανή βιβλιοδεσίας σπιράλ και μαζί με το παιδί σας βγάλτε φωτοτυπίες ένα αγαπημένο παραμύθι, δημιουργήστε ένα νέο εξώφυλλο και κάντε ένα καινούριο βιβλίο με τη μηχανή βιβλιοδεσίας!

Ραδιοφωνική εκπομπή

Μια εξαιρετική και ευφάνταστη δραστηριότητα προσφέρει η δυνατότητα μαγνητοφώνησης της φωνής μας μέσω υπολογιστή και η δημιουργία αντίστοιχου ηλεκτρονικού αρχείου.

Φτιάξτε δικές σας μικρές εκπομπές με θέματα, όπως:
- αφήγηση ιστοριών και παραμυθιών
- επιλογή αγαπημένων τραγουδιών
- μιλάμε για τα συναισθήματά μας

Αν το "ψάξετε" και λίγο στο Διαδίκτυο, μπορείτε να βρείτε δωρεάν εφαρμογές για να "ανεβάσετε" τις ραδιοφωνικές σας εκπομπές και online!


Άδεια Creative Commons
Το έργο με τίτλο "Θεωρία πολλαπλής νοημοσύνης: Γλωσσική Νοημοσύνη" από τη δημιουργό Ελένη Γαρυφαλάκη διατίθεται με την άδεια Creative Commons Αναφορά Δημιουργού-Μη Εμπορική Χρήση-Όχι Παράγωγα Έργα 3.0 Μη εισαγόμενο .
Βασισμένο σε έργο στο kalosagogos.blogspot.com.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Δυσορθογραφία: Συμφωνικά συμπλέγματα

Κάνοντας δουλειές του σπιτιού με παιδιά

Οι Ολυμπιακοί Αγώνες στην τάξη